-
Találatok szűkítése (találatok további szűkítésére/szűrésére a keresést követően is lehetőség van):
Vissza a listához
Ossza meg másokkal:
Vágólapra

„Tudták, hogy mi rejtőzhet a sorok között"

2021. 05. 10.
Csatári Bence

A Magyar Művészeti Akadémia Az utolsó garabonciások címmel rendezett műhelytalálkozót május 3-án.

Milyen volt a magyar könnyűzene cenzurális helyzete a Kádár-rendszerben? Milyen alapon tett különbséget a hatalom a zenésztársadalom egyes szereplői között? Ezekről a kérdésekről is szó esett a Magyar Művészeti Akadémia Az utolsó garabonciások címmel rendezett műhelytalálkozóján május 3-án.

Liszt Ferenc téri Könyvklub, az első budapesti táncház helyszíne 1972. május 6-án. Fotó: Fortepan/Szalay Zoltán

A „három T” útvesztőin – A magyar könnyűzene cenzurális helyzete a Kádár-rendszerben címmel tartott előadást Csatári Bence történész, a Nemzeti Emlékezet Bizottságának kutatója. Csatári azt igyekezett felvázolni, hogy korábban milyen alapon tett különbséget a hatalom a zenésztársadalom egyes szereplői között, és a zenészek milyen stratégia alkalmazásával tudtak kitartani az értékeik mellett vagy milyen út vezetett a meghátrálásukhoz. Szepessy Péter szociológus, a Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Karának oktatója pedig a táncházmozgalomról beszélt.

„A Kádár-rendszer idején vita volt arról, hogy mit nevezünk könnyűzenének, a populáris zene fogalmi körébe ugyanis a tömegdalok és az operettek is beletartoztak. Az MSZMP 1958. július 25-én, a művészetpolitikai irányelveiben meghatározta, mi tekinthető értékes művészeti alkotásnak és mi nem. A Táncdal- és sanzonbizottság feladata volt a zenei teljesítmények ellenőrzése, a zenészek kontroll alatt tartása” – mondta Csatári Bence.

Erkel Színház, a Táncdalfesztivál döntője, Korda György, 1968. Fotó: Fortepan/Szalay Zoltán

Felidézte: a pártállam úgy vélte, hogy ideológiai harc kezdődhet el a kommunista ideológia és a tradicionális nemzeti kultúra között. Mivel tudták, hogy nehezen kerülhetnek ki győztesen a művészeti ágak birtoklásáért folyó harcból, az volt a céljuk, hogy az alkotót, a művészt, az embert is befolyásolni tudják.

Bár a tömegkommunikáció agymosó technikája sikeréhez több idő kellett volna, számos művészt integráltak a politikai rendszerbe. A Kádár-rendszerben csaknem tucatnyi intézmény foglalkozott cenzúrával, szemben a Szovjetunióval vagy Lengyelországgal, ahol egyetlen hivatal végezte az engedélyeztetést. Az itthoni intézmények a három „T” elve (támogat, tűr, tilt) alapján működtek. Ezt Aczél György nevéhez kötik, de nem ő találta ki. Kállai Gyula és Szirmai István ültette át a gyakorlatba, de az kétségtelen, hogy Aczél fejlesztette tökélyre.

A Táncdal- és sanzonbizottság, melyet fű alatt, a Művelődésügyi Minisztérium belső utasítására hoztak létre, egyrészt a zene esztétikáját, kivitelezését ítélte meg, másrészt a dalszövegeket elemezték abból a szempontból, hogy mennyire felelnek meg a szocialista erkölcsnek.

A dalszövegíróknak sokféle technikájuk volt, hogy sikeresen átvigyék az üzeneteiket. Ám a bizottságban sem bolondok ültek: tudták, hogy mi rejtőzhet a sorok között. Bródy János beleírta a szövegeibe a legradikálisabb mondatokat, amelyekről biztosan tudta, hogy nem engedik őket át, viszont így elérte, hogy enyhébbeket átengedjenek.

1971-ben 1925 dalt adtak be, amelyek közül mindössze 331-et engedtek át. Volt, amit betiltottak, a tűrt kategóriába pedig összesen százötven dal került, amiket azzal dobtak vissza, hogy írják őket át.

„A testület 1985-ben silányabb módon ment tönkre, mint ahogy létrejött: belső körlevéllel oszlatták fel” – zárta mondandóját Csatári Bence.

Szepessy Péter, a Miskolci Egyetem Bölcsészettudományi Karának oktatója A táncház és a mozgalom, avagy mitől lesz valami alternatív? címmel tartott előadásában többek között arra kereste a választ, hogy mi a táncház, és mit keres a modern nagyvárosban.

Az első budapesti táncházat a széki táncház mintájára hozták létre, az ottani táncéletet emelték át a nagyvárosi környezetbe.

„Ez a tánckultúra a tradicionális kultúra része, mégis nehéz jellemezni. Könnyen ráaggatjuk a néptánc kifejezést. Ehelyett két részre: szubjektív és objektív kultúrára osztanám. Az előbbi hagyomány szerint apáról fiúra szállt, az utóbbi pedig akkor terjed, amikor a jegyet megvásároljuk: vannak, akik csinálják és vannak, akik fogyasztják ” – vélekedett Szepessy.

A szociológus elmondta: a 18. század végén a magyar lakosság hatvan százaléka ezer fő alatti településen lakott, így az emberek naponta személyesen találkoztak egymással. Ez az arány a 19. század végére harminc százalékra csökkent. Magyarországnak mégis szerencséje van, hisz bizonyos helyeken megmaradtak a tradicionális közösségek, amelyeknek az ízlés- és esztétikai rendszere ép volt, és így át tudták szűrni a bekerülő elemeket.

Az első táncháztalálkozót 1972-ben rendezték meg Budapesten, és tíz év alatt táncházmozgalmi találkozóvá nőtte ki magát. A táncházba járók közül sokan népi öltözetet viseltek, noha már a modern világ embereinek tartották, urbánusként jellemezték magukat. De arra vágytak, hogy „visszautazhassanak” a korábbi, tradicionális világba. A táncháznak köszönhetően kiléphettek, kiszakadhattak a hétköznapokból, a táncházlátogatást egyfajta zarándoklatként élték meg.

Forrás:

IRATKOZZON FEL HÍRLEVELÜNKRE!

Weboldalunkon sütiket használunk

Az oldalon az oldal működéséhez feltétlenül szükséges és munkamenet támogató, az egyes felhasználói munkamenetek azonosítására szolgáló sütiket (cookies) használunk. Az oldalon alkalmazott funkcionális sütikről bővebb tájékoztatás a "Tájékoztatás a sütikről" gomb megnyomásával érhető el.