-
Találatok szűkítése (találatok további szűkítésére/szűrésére a keresést követően is lehetőség van):
Vissza a listához
Ossza meg másokkal:
Vágólapra

Történelem „aha”-élményekkel

2022. 05. 10.
Background

Az egyik néző előadás után azt fogalmazta meg, benne sokkal jobban megragadtak azok az információk, amelyeket hallott a színdarabban, mintha ugyanazokat „száraz” történetekként hallgatta volna végig a történelemórán. Cikk az Origo-ban.

A Magyar hősök című előadást követően lettem figyelmes egy véleményre. Az egyik néző azt fogalmazta meg, benne sokkal jobban megragadtak azok az információk, amelyeket látott, hallott a színdarabban, mintha ugyanazokat „száraz” történetekként hallgatta volna végig a történelemórán. Amikor ugyanezt hallom, de már a darab egyik szereplőjétől, bizonyítva látom, mekkora jelentősége van annak, ha játékosan, nem ránk erőltetett formában fogadhatjuk be, érthetjük meg a történelem egy-egy pillanatát.

„Nagyszüleitek, dédszüleitek fiatalkora a vérzivataros huszadik században telt. Akit nem pusztított el az első világháború, túlélte a másodikat, átvészelte a nyilas terrort, arra a kommunizmus sújtott le. […] A korszak, amelyet eddig csak a történelemkönyvekből ismerhettetek, itt és most jelenvalóvá válik.” (Részlet a Magyar hősök című előadásból)

„A Való Élet, a Történelem néha a legbrutálisabb akadálypálya, amelyben a szereplőknek egykor életre-halálra kellett küzdeniük” – hangzik el a Magyar hősök. Szabadulószínház című előadás elején. A Huszadik Század Aréna – diktatúrák szorításában nevet viselő szabadulószoba titokzatos játékmestere fogadja ezekkel a szavakkal azt az öt középiskolás diákot, akik egy rendhagyó történelemórára érkeznek ide a tanárukkal együtt. „A korszak, amelyet eddig csak a történelemkönyvekből ismerhettetek, itt és most jelenvalóvá változik” – folytatja a rejtélyes hang. S a játék a 20. századi magyar történelem vészterhes időszakaiba repíti vissza őket, ahol olyan emberek bőrébe bújhatnak, akik életük egy-egy szakaszában súlyos döntésre kényszerültek. Az előadás hat „hétköznapi hős” – Brusznyai Árpádné Honti Ilona, Gérecz Attila, Kiss Sándor, Olofsson Placid, Richter Gedeon és Salkaházi Sára – sorsának bemutatásán keresztül segíti a darab nézőit a történelem megértésében és saját helyzetük átértékelésében. A szabadulószoba jeligéje: szabadulj ki a múltból!

Márfi Márkkal, a darab egyik szereplőjével az általa játszott karakterek megformálásáról beszélgettem.

Az „aha”-élmény is elvezethet a történelemhez

Rendkívül összetett színészi játékot követel meg a Magyar hősök színdarab. Ön az egyik pillanatban diákként a szabadulószoba résztvevője, Döme, a következő pillanatban pedig – a játékszabályok értelmében – már Richter Gedeon, akinek szembesülnie kell a huszadik század kihívásaival.

A szerep szerint Döme eleinte elutasító, nem akar résztvevője lenni a szabadulószoba-játéknak. Ha megfigyelik a nézők, a diák csak egyszer azonosul igazán Richter Gedeon személyével, akkor, amikor az apostoli nuncius a pápa üzenetét hozza el a gyárosnak, s megköszöni a segélyszervezeteknek nyújtott önzetlen gyógyszerfelajánlásokat. Abban az időszakban járunk, amikor a zsidótörvények fokozatosan megnehezítették, ellehetetlenítették Richter tevékenységét, ami ahhoz vezetett, hogy sorozatos meghurcoltatásokban volt része. A jelenet végén döbben rá, hogy válaszút előtt áll: a saját életét mentve elhagyja az országot, maga mögött hagy mindent, vagy vállalja azt, amit a sors rámér.

Az Ön által játszott mindkét karakter, Döme és Richter szempontjából is meghatározó ez a jelenet.

A színdarab túlnyomó részében Döme csak reflektál Richter élethelyzeteire. Az előbb említett jelenet hozza meg a szabadulószoba játékban számára azt a pillanatot, amikor ráeszmél arra, hogy itt már nem kezelheti lazán, felületesen a kialakult helyzetet, hiszen fontos, meghatározó döntés előtt áll Richter Gedeonként. Aki ahelyett, hogy itt hagyna mindent, és csak a saját érdekét tartaná szem előtt, inkább másokért hoz áldozatot. Nem a felépített gyáráért, nem a pénzért, hanem a munkásaiért.

A nézőnek is a karakterrel kell tartania ebben a folyamatban, hogy a megváltozott helyzeteket felismerje.

Az az előadás sikerének a kulcsa, hogy a színházlátogató mennyire tud azonosulni a látott karakterekkel, el tudja-e képzelni magát a bemutatott élethelyzetekben. Például van-e olyan néző, aki a fejéhez kap az előadás elején, hogy „jé, hát én is úgy álltam eddig a történelemhez, mint Döme, aki a töriórákon talán bambult, meg a telefonját nyomogatta”! Majd ahogyan halad tovább a történet, úgy szippantja be egyre jobban a múlt század nyomasztó légköre. Dömének a szabadulószobában Richter Gedeont kell megszemélyesítenie, a színpadi jelenet szerint egy kiszolgáltatott helyzetben, pelenkázott kisgyermekként szembesül azzal, hogy zsidó származású. Később, már felnőttként – egy másik jelentben – ismét abszurd helyzetben találja magát. Döme úgy gondolkodik, hogy „na, még ez is; dagadt vagyok, kopaszodom – jól kitaláltad, játékmester(!) –, hát akkor szórakozzatok, nevessetek rajtam, nem érdekel ez a kínos helyzet, hiszen gazdag vagyok a szerepem szerint, díjaim vannak, feltaláltam az emberiség számára fontos gyógyszereket, amivel életeket mentettem meg”! Majd jön a felismerés. De mi van??! Sikeres vagyok és mégis azzal kell szembesülnöm, hogy veszélyben vagyok? Ez legalább annyira kiszolgáltatott helyzet, mint az első jelenet.

A legutóbbi előadást követően láttam, az előtérben fiatalokkal beszélgetett. Mi volt a véleményük a darabról?

Tetszett nekik. Említették, hogy érdekes volt más nézőpontból látni ezeket a történelmi helyzeteket, hétköznapi hősöket. Nagyobb élményt jelentett, mintha tankönyvben olvastak volna róluk.

Apropó, Önt érdekli a történelem?

Diákkoromban nem különösebben érdekelt. Most érzem magamat elég érettnek arra, hogy nyissak a múltunk felé, s ebben nagy szerepet tulajdonítok ennek a darabnak is. Rengeteg információt megtudtam, amikor készültem az előadásra, és ezek sokkal jobban megragadtak bennem, mintha „száraz” tananyagként a töriórán hallgattam volna végig a tanártól. Az előadás egyik célja, hogy a néző ezeket a történeteket látva utánaolvasson, mi is történt akkor valójában. Azután összeköti azokat további eseményekkel, személyekkel, s rájön az összefüggésekre, különbséget tud tenni az egyes történelmi fordulópontok között. Ezek az „aha”-élmények vezetnek el ahhoz, hogy jobban megértsük, mi is történt valójában a korábbi századokban.

Fontos történelmi kérdéseket vet föl a színdarab

Földváryné Kiss Réka, a Nemzeti Emlékezet Bizottságának elnöke szerint a hat nagyon különböző életpálya egy-egy megrázó pillanatának színpadi bemutatása fontos történelmi kérdéseket is felvet. A náci és a kommunista diktatúra időszakát mutatva örök emberi és erkölcsi kérdéseket is górcső alá vesz: mi az emberi helytállás, milyen kockázatot vállalni a szabadságért, a hazámért, a családomért, vagy akár számomra idegen emberekért.

Serfőző Krisztina producer, az Ülj Közelebb Produkció vezetője úgy látja, hogy a színdarab létrehozásával – egy szabadulószoba keretei közé helyezve a történeteket – megtalálták azt a formát, amely közel áll a fiatalokhoz és segít a történelem jobb megismerésében. „Az előadás legfontosabb üzenet az, hogy megértsünk valamit a szeretet fogalmából és az együttérzésből” – fogalmaz a producer.

A következő előadás: május 10., Millenáris

A Nemzeti Emlékezet Bizottsága, a Millenáris és az Ülj Közelebb Produkció együttműködésében megvalósuló színházi előadás írója Szabó Borbála, rendezője Seres Tamás, a tanárt Csuja Imre alakítja, váltott szereposztásban Böröndi Bence, Hajdú Sobor Csaba, Kopek Janka, Veszelovszki Janka, Márfi Márk, Sütő András, Trill Beatrix, Antóci Dorottya lép színpadra diákként, a rendező hangja Kamarás Iván.

Az előadás a Magyar hősök – Elfeledett életutak a 20. századból című, a közelmúltban megjelent kötet alapján készült, amely a Nemzeti Emlékezet Bizottsága, a Mathias Corvinus Collegium és a Mandiner együttműködésében jelent meg, s olyan, többségükben elfeledett hősöknek állít emléket, akiket a kommunista diktatúra nem engedett a közösségi emlékezet részévé válni.

A színházi előadás május 10-én látható legközelebb, amelyre jegyeket a Millenáris honlapján lehet vásárolni. A darabot a tervek szerint ősszel láthatják újra az érdeklődők.


„Richter Gedeon neve talán a legismertebb a hazai gyógyszergyártás történetében, hiszen őt tartják a modern magyar gyógyszerészet alapító atyjának. A nevéhez fűződő „patikagyár" Magyarország első nagy gyógyszeripari létesítménye volt, ahol ipari Fotó: wikipédiaméretekben állították elő a különféle minőségi medicinákat, többek között a közismert Kalmopyrint. Kevesebben tudják, hogy Richter Gedeon a magyar történelem egyik legtragikusabb évében, 1944-ben tanúbizonyságot tett az emberek gyógyítása iránti feltétlen elkötelezettségéről is. A hivatásához hű, kiváló felkészültségű gyógyszerész egész életében a gyógyítás szolgálatában állt. Zsidó származása ellenére – bár másképp is dönthetett volna – végig Magyarországon maradt az üldöztetés éveiben. Életének hetvenkét éves korában a nyilas terror vetett véget." (Részlet a Magyar hősök – Elfeledett életutak a 20. századból című kötetből)



Forrás: Történelem „aha”-élményekkel (Origo, 2022.05.09.)

IRATKOZZON FEL HÍRLEVELÜNKRE!

Weboldalunkon sütiket használunk

Az oldalon az oldal működéséhez feltétlenül szükséges és munkamenet támogató, az egyes felhasználói munkamenetek azonosítására szolgáló sütiket (cookies) használunk. Az oldalon alkalmazott funkcionális sütikről bővebb tájékoztatás a "Tájékoztatás a sütikről" gomb megnyomásával érhető el.