-
Találatok szűkítése (találatok további szűkítésére/szűrésére a keresést követően is lehetőség van):
Vissza a listához
Ossza meg másokkal:
Vágólapra

Kiszabadulni a huszadik századból

2022. 03. 26.
Background

A Magyar Nemzet híradása a bemutatóról.

A Magyar Hősök – Szabadulószínház című darab díszbemutatóját a Millenáris parkban, a Nemzeti Táncszínházban rendezték meg. A Mandiner átfogó cikkben számolt be az eseményről, ahol – mint fogalmaztak – szokatlan formában találkozhattak Olofsson Placid atya vagy éppen az „’56-os Petőfi”, Gérecz Attila történetével.

Az előadás alapjául a hasonló című kötet szolgál, amely hatvan, olvasmányos stílusban írott életrajzon keresztül mutatja be azoknak a magyaroknak az életét, akik szembeszegültek a múlt század közepének totalitárius diktatúráival.

A vaskos kötet a Mandiner, a Mathias Corvinus Collegium (MCC) és a Nemzeti Emlékezet Bizottsága (NEB) közös gondozásában jelent meg, a Mandineren több cikkben (például ebben és ebben) is foglalkoztak vele. Mint írják, a producer, Serfőző Krisztina korábban elmondta, mindenképpen a fiatalok felé szerették volna kinyitni ezeket a történeteket – ha nem is mind a hatvanat, de legalább hatot, ezért is volt izgalmas látni, mivé érett az elhatározás a díszbemutatón.

Az író, Szabó Borbála és a rendező, Seres Tamás úgy döntöttek, hogy az iskolai és közéleti ünnepségeken megszokott hőspátosz helyett az emberire irányuljon a figyelem: az alaptörténet szerint egy huszadik századi témájú szabadulószoba keretében ölti magára egy-egy hős szerepét egy középiskolai történelemtanár – Csuja Imre (aki Gérecz Attila költő-forradalmár bőrébe bújik) – és öt diákja: Böröndi Bence (Kiss Sándor „bibliás” politikus szerepében), Kopek Janka (Brusznyai Árpádné Honti Ilona forradalmár mártír-feleség), Márfi Márk (Richter Gedeon feltaláló, gyógyszergyáros), Sütő András (Oloffson Placid atya) és Trill Beatrix (Salkaházi Sára mártír szerzetes). Azt is megtudjuk, kit hogyan ért a vég: börtönben, akasztófán, a Duna jegében.

A szabadulószobás játék célja nagyon is komoly: „kiszabadulni a huszadik századból” – (Kamarás Iván dörgő hangján tudatják a nézőkkel); a karakterek kiválasztása pedig leginkább a videójátékok világát idézi, izgalmas kontrasztban a hetven-nyolcvanéves díszletekkel.

Fotó: Mandiner/Ficsor Márton

„Ez csak játék” – mondattal nyugtatgatják magukat a szereplők, amikor magukra veszik az egyes hősök szerepeit, és szembesülnek a rájuk várakozó kihívásokkal – amelyek megrémisztik a puha huszonegyedik század gyermekeit. Mégis egyre inkább azonosulnak szerepükkel, ha úgy tetszik, hozzánemesednek azáltal, hogy felismerik a hősök döntésének mozgatórugóit, és magukévá teszik azt a korszellemmel teljesen ellentétes, furcsa logikát, hogy az ember saját önző keretei közül kilépve másokért vállal felelősséget.

A diákok generációja kap egy apró fricskát, csipkelődésük és a szerepkabát próbálgatása a darab elejébe csempész komikus pillanatokat, ám a megrázó pillanatok annál sűrűbbek voltak: a drámák nemcsak az egykori magyar hősök drámái, hanem az őket megszemélyesítő diákokéi is.

S ha a darab alkotói azt szerették volna üzenni ezzel, hogy bárkiből lehet hős, aki a sorsdöntő pillanatokban az erkölcsileg helyes döntést hozza, akkor bizony célba ért az üzenet – vonja le a következtetést a Mandiner szerzője.

Forrás:

IRATKOZZON FEL HÍRLEVELÜNKRE!

Weboldalunkon sütiket használunk

Az oldalon az oldal működéséhez feltétlenül szükséges és munkamenet támogató, az egyes felhasználói munkamenetek azonosítására szolgáló sütiket (cookies) használunk. Az oldalon alkalmazott funkcionális sütikről bővebb tájékoztatás a "Tájékoztatás a sütikről" gomb megnyomásával érhető el.