-
Találatok szűkítése (találatok további szűkítésére/szűrésére a keresést követően is lehetőség van):
Vissza a listához
Ossza meg másokkal:
Vágólapra

Jampecek a pagodában. A Magyar Rádió könnyűzenei politikája a Kádár-rendszerben

2016. 01. 12.
Csatári Bence
Background

A magyar rádiózás egyik hőskora kétségkívül a Kádár-rendszerhez köthető annak ellenére, hogy a korabeli politikai viszonyok nem engedték meg a „Virágozzék minden virág!” elvének teljes körű érvényesülését, ahogy ez Csatári Bence Jampecek a Pagodában – A Magyar Rádió könnyűzenei politikája a Kádár-rendszerben című kötetéből kiderül. A szerző legújabb, tudományos igénnyel megírt, eredeti pártdokumentumokat, belső terjesztésű rádiós felméréseket és állambiztonsági jelentéseket is tartalmazó könyvében egyebek mellett rávilágít arra, hogy a pártállami viszonyokhoz képest némileg meglepő módon a Magyar Rádió hullámhosszain a könnyűzenének nagyon magas volt az aránya, a Petőfi adón számos alkalommal a könnyű műfaj 60 százalékot meghaladó mértékben reprezentálta magát az adások között. A Magyar Rádió vezetősége éppen ezért a Kádár-rendszer során mindvégig úgy ítélte meg, jelentős mennyiségű könnyűzenei darab volt a repertoárjukon, noha az, hogy mit értettek könnyűzenén a mindenkori kultúrpolitikának megfelelően a rádió vezetői – ahogy a kötetből kiderül –, meglehetősen képlékeny volt. A Jampecek a Pagodában című kötet azzal is foglalkozik, hogy az intézmény vezetői milyen szűrőkön keresztül ellenőrizték a zeneszámokat, valamint azzal, hogyan zajlott az együttműködés a Magyar Rádió, illetve a könnyűzenei cenzúrát megtestesítő Táncdal- és Sanzonbizottság között. Többek között az úgynevezett Z-sítés izgalmas folyamata is megjelenik a kötetben, amiből kiderül, miként is válogatták a zeneszámokat a rádiós műsorokhoz. A kötet számba veszi a Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottságának (MSZMP KB) Agitációs és Propaganda Osztálya által szorosan felügyelt médium és a pártvezetés, valamint a kulturális tárca közötti információáramlás módjait is, valamint azt, hogy milyen hatalmi elvárásoknak kellett megfelelnie a rádiónak, melynek során a pártállami direktívák ellenére a Magyar Rádió igyekezett saját mozgásterét bővíteni, amiben nem elhanyagolható szerepük volt a Zenei Főosztály vezetőinek. A kötetből az olvasók megtudhatják egyebek mellett azt is, hogyan tartotta a kapcsolatot a Magyar Rádió a korabeli szocialista „testvérintézményekkel”, miként igyekeztek a Nyugatról jövő „átkos imperialista” Szabad Európa Rádió adásainak magyarországi hallgatottságát visszaszorítani, valamint, hogy a Belügyminisztérium belső elhárítása a táncdalénekeseken és a pop-rockzenészeken kívül még a műszaki áruházak eladóit is ellenőrizte, nehogy államellenes cselekedeteket kövessenek el. A korszak néhol abszurditásba hajló rádiózási viszonyairól árnyalja a képet a kötet végén szereplő négy interjú. A szerző Csiba Lajos könnyűzenei szerkesztővel, Benkő Lászlóval, az Omega billentyűsével, Nagy Feróval, a Beatrice frontemberével, aki az elementáris hatású Garázs című műsort is vezette, illetve Schuster Lóránttal, a P. Mobil vezetőjével beszélgetett a Kádár-rendszer rádiós hatalmi viszonyairól. Ennek szlogenje is lehetne az, amit Kádár János a „munkásellenzék” előretöréséről elhíresült MSZMP KB 1972. november 14-15-i ülésén mondott: „Sohasem tagadtuk, hogy nem mondunk le az adminisztratív módszerekről, a betiltásról sem, ha ez szükséges.”

Megjelent a második, javított kiadás 2016 júniusában


A kötet itt letölthető


Sajtómegjelenések, recenziók:


Ár: 3 000 Ft

Oldalszám: 280

ISBN szám: 987-615-80191-8-7

IRATKOZZON FEL HÍRLEVELÜNKRE!

Weboldalunkon sütiket használunk

Az oldalon az oldal működéséhez feltétlenül szükséges és munkamenet támogató, az egyes felhasználói munkamenetek azonosítására szolgáló sütiket (cookies) használunk. Az oldalon alkalmazott funkcionális sütikről bővebb tájékoztatás a "Tájékoztatás a sütikről" gomb megnyomásával érhető el.