-
Találatok szűkítése (találatok további szűkítésére/szűrésére a keresést követően is lehetőség van):
Vissza a listához
Ossza meg másokkal:
Vágólapra

Edda, Beatrice – kiszabadult a szellem a palackból

2020. 11. 14.
Csatári Bence

Rockslágerek a rendszerváltáskor

A rockzene mindig is érzékeny volt a közéletre, ez a rendszerváltás éveiben hatványozottan megmutatkozott. Különösen igaz volt ez a „legfeketébb fekete bárány” bandára, a Beatricére, amely az Azok a boldog szép napok című slágerével gyakorlatilag egybeforrt a politikai változásokkal.

A zenészek már a nyolcvanas évek közepétől érzékelhették, hogy a cenzúra nyakuk körül tekergőző fojtogató kígyója egyre inkább fárad, és 1988–1989-re már a korábban betiltott dalok is sorra jelenhettek meg nagylemezeken, amiben különösen a Ring kiadó jeleskedett, de a korábban hírhedt Magyar Hanglemezgyártó Vállalat sem maradt le, ők Pataky–Slamovits címmel adták ki az Edda Művek komplett, eredetileg 1983-ban harmadiknak szánt lemezét. 1990-ben pedig már egy emberként énekelhette a közönség Pataky Attilával, hogy Győzni fogunk!

Szovjet katonabúcsúztató szép napok

Nem kérdés, a hazai könnyűzenei paletta egyik legsikerültebb darabja a rendszerváltás körüli időkből a Beatrice Azok a boldog szép napok című gigaslágere, amit már mindenféle skrupulus nélkül játszott a rádió is. Ne felejtsük el, ezekben az években Nagy Feró Magyarország második legnépszerűbb rádióműsorának, a Garázsnak a még népszerűbb műsorvezetője volt (az első helyen még mindig a Szabó család állt), minden túlzás nélkül mondható, hogy milliók ültek a készülékek elé, amikor egy-egy feszültségoldó yeah!-t küldtek egymásnak a fiatalok. Ez is a rendszerváltás körüli évek hozadéka volt, az új hang, az újdonság varázsa pedig nemcsak a fiatalokat, hanem nemegyszer szüleiket vagy akár a nagymamákat is rabul ejtette. Az Azok a boldog szép napokhoz videóklip is készült, meglehetősen minimál stílusban, nyilván az anyagi keretek szűkössége miatt. Az eredetileg magánéleti válságról (is) szóló dal új értelmezést nyert a változások elindultával, és Nagy Ferónak nem esett nehezére átértelmezni saját nótáját, nem beszélve arról, hogy az ő szövegei eleve áthallásosak voltak már a hetvenes évek végén is.

Azt mondják, egy dalból akkor lesz nagy sláger, ha egyszeri hallás alapján is vígan el tudja fütyörészni bármelyik suszterinas, miközben a cipőket javítja. Nos, Feró szerzeménye kétségkívül ilyen, de ekkora sikerre még ők sem számítottak, ami alapvetően igaz általában véve is a slágerek természetrajzára. A szabadságvágy ekkorra már beleégett az emberek lelkébe, és ennek méltó zenei kifejezése volt ez a zeneszám. De még azt sem zárhatjuk ki, hogy a hazánkat elhagyó, „ideiglenesen” nálunk állomásozó, a Szovjetunió minden zugából korábban iderángatott kiskatonák is szívesen hallgatták, hiszen jó eséllyel elmondták nekik is, hogy miről szól ez a dal. Noha a nóta már 1988-ban létezett, a népszerűsége akkor futott fel igazán, amikor a szovjet hadsereg kivonulásáról szóló hírek megszaporodtak, és amikor a csapatkivonások 1991-ben befejeződtek, akkor tombolt rá istenigazából a közönség. Érdekes intermezzo volt, amikor az egykorvolt vasfüggöny tövében mind a magyar, mind az osztrák oldalon adtak egy-egy koncertet 1989 májusában erre a számra építve, a magyarországi buli Felsőcsatár dombjai között zajlott.

Szakadt országnak szakadt elnököt!

Nagy Feró különben ezt a számot az összes többi újjal együtt elvitte a Magyar Hanglemezgyártó Vállalattól (MHV) a már teljes egészében magánkézben lévő Ringhez. Igazából nem is volt sok reménye, hogy a még fél lábbal mindig Erdős Péter befolyása alatt (is) lévő vállalatnál különösebben sok babér terem számára. Egy halála előtt nem sokkal Erdőssel készített, éppen ezért tökéletesen őszinte hangvételű, jóval a rendszerváltás után napvilágra került interjúból az is kiderül, hogy ő soha nem is akarta kiadni a Beatrice számait. Egy kis szépséghiba azért csúszott az ügymenetbe, Feró állítólag felvett egy nem is olyan kis összeget a lemez előlegeként, de aztán arra a sok borsra (akár nagy kezdőbetűvel is írva) gondolva, amit az orra alá dörgöltek, mindenféle lelkiismeret-furdalás nélkül ment át a magánkiadóhoz. Utólag azt mondhatjuk, megértjük ezt a lépést is, még ha egy kicsit betyárosra is sikeredett.

Amikor Bors Jenő MHV-igazgató a soron következő szerkesztőségi ülésen bejelentette, hogy „Uraim, a Nagy Feró elhagyott bennünket” (ekkor már nem elvtársozták egymást a nagykutyák sem), állítólag Erdős cinikusan csak annyit mondott: nekünk még kétszázezer forintot is megér, hogy a Nagy Feró ne nálunk legyen.

Az Azok a boldog szép napokat, még ha mindenki kívülről fújja is, érdemes közelebbről is megvizsgálnunk. A felütése így hangzik: „Már csak emlék, mikor még nem voltál”, ami azt sugallja, hogy még igencsak létezik az a valaki, akit megszólít, ugyanakkor azt is megállapítja, hogy amikor ez az illető ott van a közelében, lassabban telnek a percek. Az, hogy a szöveg a továbbiakban arról szól, hogy minden kis zajra felébred, mert azt hitte, megjöttek hozzá, még szintén lehetne az idill része, de a szovjetek kivonulásának fényében inkább olyan felhangot kap, hogy megijednek a fegyveresek mozgásától. A harmadik versszakban aztán már „magányról álmodik a remény”, s ez az állapot csak eszkalálódik a továbbiakban, amikor beáll az ősz, majd a tél az illető eljövetelével. A katarzis kétségkívül az unalomig ismert refrénben érkezik el, a „Te nem tudod, milyen jó nélküled” kiszólást egyaránt lehetett értelmezni egy elhagyott kedvesre és magukra a szovjet katonákra is. A sláger népszerűségét mi sem támasztja alá jobban, mint az a tény, hogy nemcsak a Beatrice-koncerteken énekelték torkuk szakadtából, hanem a diszkókban is feltették a lemezjátszókra, így varázsolva belőle egyfajta rendszerváltós közérzeti himnuszt. A dal csattanója az, amikor az énekes könnyes szemmel rettegett attól, hogy nehogy lemaradjon a vonatról az, akit kivitt az állomásra. A „nemzet csótánya” ezúttal is megmondta a frankót, mintegy szócsőként állva a rendszerváltók élére, és ettől lett igazán autentikus ez a dal, egyúttal így vált a harminc évvel ezelőtti rendszerváltás egyik, ha nem a legpregnánsabb könnyűzenei lenyomatává. Nagy Feró az óriási sikeren felbuzdulva még köztársasági elnöknek is jelöltette magát, „Szakadt országnak szakadt elnököt!” felkiáltással. Hogy nem ő lett Magyarország első szabadon megválasztott államfője, az alapvetően nem rajta múlt.

Változó idők és ami utána jött

Az Edda Művek 1988-as Változó idők című nagylemeze egyértelműen a fordulatot megérezve született meg. Pataky Attila, az Edda frontembere ezzel kapcsolatban azt mondta: „Eléggé intuitív pali vagyok, és engem is meglepett ennek a lemeznek a valóságszerűsége. Sok Edda-dal nem igazán az én érdemem, fentről kaptam hozzájuk segítséget. Valószínűleg ilyen volt a Változó idők is, ami egy kiváló album, nagyon-nagyon szeretem. Mindig meghatározta az is a dalokat, hogy milyen állapotban volt a zenekar vagy éppen az ország. Hogy milyen változások előtt vagy után állt.” Ennek megfelelően az album dalai jócskán merítenek az akkor őket körülvevő világ tapasztalatairól, benyomásairól.

Fotó: Discogs

A lemez a címadó dallal kezdődik: az emberek elidegenedése felgyorsult, a változó időket pedig gyorsan el kell fogadni, még akkor is, ha netán bármiféle visszarendeződés következik be. Ahogy Pataky Attila is énekli, 1988-ban még kevés volt a lázadó, a többség meghajolt a hatalom előtt. Némiképp a paranoia is helyet kap a szövegvilágban, amikor arról esik szó, hogy számítógéppel ellenőrzik a társadalmat a „jóllakott pöffeszkedők”. Az Ég a házunk metaforája a hazának, a társadalom pedig igazi változást akar „ennyi korom” és „ennyi duma” után. A kérdőjel, és a „nem biztos semmi se még” életérzése viszont tipikus rendszerváltó jelenség, egyáltalán nem lehetett még egyértelműen kijelenteni, hogy itt változások lesznek. Addig is „Menetelünk együtt csodákra várva / Néhány hét és még néhány év”. Tipikus jelenség az egymás hibáztatása az egyre inkább felgyülemlő bajokért: „Generációnk sapkáját szemébe húzza / S minden baját a másikra fogja”. De ekkor még a szöveg szerint csak kér és fél a nép, ami azt vetíti előre, hogy ha nem lesznek komolyabb változások, akkor ez radikalizálódhat.

A Börtön című dalt minden bizonnyal az Edda Művek fogva tartottaknak adott koncertjei hívták életre. Pataky ezúttal is a lényegre tapint: felveti, hogy azoknak, akik eddig szabadlábon voltak és bajba juttatták az országot, azaz a kommunista vezetőknek, börtönben kellene lenniük.

Az Érdemben megjelenik, hogy már nem az a menő, aki nincstelen (vagy legalábbis elhiteti magáról a többiek előtt, hogy az), ahogy azt a kommunisták álszent módon harsogták, és tesz egy egyértelmű utalást az ochlokráciára (amikor például cipőfelsőrész-készítőből igazságügy-miniszter lehetett, lásd az 1956 utáni megtorlásokat részben irányító Nezvál Ferencet). Előjön, hogy mindenkinek lehet választani, akár a régi időkre, akár a változásokra is lehet voksolni, miközben a legenda, azaz a régi rendszer leomlik. Az Edda-tábor nagy ívű indulója, a Mindig veletek és az instrumentális Lisztománia után a Megmondtam című nóta a fiatal nemzedékeket szólítja meg azzal, hogy a jövőt illetően kell az egymás iránti bizalom és a remény, ugyanakkor a gazdasági válság („de a forint ettől nem lesz kemény”, „zavarosak a grafikonok”, „a kifejezések pontatlanok”) is kézzelfoghatóvá válik. Tematikájában szorosan kapcsolódik ehhez a zárószám, a Fohász, amely az új nemzedékekért emeli fel szavát annak érdekében, hogy ne kelljen csalódniuk a jövőjükben, szemben az idősebb generációkkal, akik kénytelenek voltak elszenvedni a pártállami visszaéléseket.

A Szaga van! 1989-es Edda-lemezt Még kér a nép címmel tervezték megjelentetni, borítóján egy konzervdobozból kikandikáló Kádár János-fejjel úgy, hogy Pataky Attila a képen előtte térdelt volna. Kádár János halála után azonban ezeket az elképzeléseket sutba dobták, de a lemez ettől még a rendszerváltás egyik fontos zenei produktuma lett.

A nyitószám, a Mi vagyunk a rock legfőbb politikai mondanivalója az, hogy a magyarok dereka nem hajlik kellőképpen, s az átmeneti állapot miatt „a frász tör ki mindenkit, pedig mindent, mindent lehet”, miközben a kommunisták már a hatalomátmentésen dolgoznak, hamis dallammal. A Tűzközelben a gyári szürkeségélményből táplálkozik, ennek metaforájával élve pedig azt fájlalja, hogy a múlt rendszer kiégette az emberekből mindazt, ami szép volt, és ezt genetikusan még a következő nemzedékek is megérzik majd. Némi elégtételt jelent a dalban az apokaliptikus kép, hogy a hazugok a tűzben elégnek.

A Főnök voltál Kádár János morális megsemmisülése, aki felett eljárt az idő, jelszavai semmivé váltak, amiből ő viszont semmit nem érzékel, holott ma már egy életlen késhez lehet hasonlítani. Az össztársadalmi ellenállást az indulatos „Tűnj el!” felszólítás testesíti meg, a haragot pedig még az is generálja, hogy azzal áltatta őket, hogy a sok munkával szép jövőre és sikerre lehet szert tenni.

Az Edda a Régi barátság című számban a magánszférában figyelhető meg az új idők szava, míg a címadó Szaga van! a felelősség áthárítását és a becsületesség lábbal tiprását állítja pellengérre, miközben a hétköznapi emberek becsapottan, értetlenül állnak a fejlemények előtt, és pontosan emiatt van szaga a szabadságnak. Az eredetileg címadó Térdre a nép előtt a szovjet megszállás alatt sokat szenvedett magyar nép figyelmét hívja fel a demokrácia gyakorlására.

Az 1990-es Győzni fogunk! című Edda-lemez már nem politizál annyira, mintha Pataky Attila kiírta volna magából a rendszerváltást, de még inkább azt állapíthatjuk meg, hogy néhány pályatársához hasonlóan megelőzte korát. A címadó szám optimista hangot üt meg, noha a szimbólumként megjelenő zászló meggyötörten lobog. A híd a nemzetépítés, s így a határon túli magyarok felkarolásának kérdéseire is utal, valamint a szolgaságra, amikor az emberek csak álmodhattak a szabadságról. A Ha felkel a Nap című dal a rendszerváltás utáni időszakra koncentrál, de még itt is becsempésztek két sort a bukott kommunista rezsimről: „Nem kell már megfigyelni / És nem figyelnek téged”. Végül a Nyár van laza kis dalába is sikerült elrejteni a pártállami rendszerben való csalódottságot, hiszen a szocializmus pangásában mindenkitől elloptak pontosan annyi évet, amennyit benne töltött.

Forrás:

IRATKOZZON FEL HÍRLEVELÜNKRE!

Weboldalunkon sütiket használunk

Az oldalon az oldal működéséhez feltétlenül szükséges és munkamenet támogató, az egyes felhasználói munkamenetek azonosítására szolgáló sütiket (cookies) használunk. Az oldalon alkalmazott funkcionális sütikről bővebb tájékoztatás a "Tájékoztatás a sütikről" gomb megnyomásával érhető el.