-
Találatok szűkítése (találatok további szűkítésére/szűrésére a keresést követően is lehetőség van):
Vissza a listához
Ossza meg másokkal:
Vágólapra

A Gulág emléke és emlékezete címmel konferencia Kemestaródfán

2017. 01. 30.
Background

Máthé Áron, Soós Viktor Attila és Bank Barbara is előadott a tudományos ülésen.

A Gulág emléke és emlékezete címmel szervezett konferenciát Kemestaródfa község önkormányzata 2017. január 28-án, amelyen a NEB tagjai is előadtak. A konferenciát teljes egészében a Gulág Emlékbizottság által a Szovjetunióba hurcolt politikai foglyok és kényszermunkások emlékéve alkalmából meghirdetett pályázaton elnyert pályázati pénzből fedezték.

Az előadások sorát Máthé Áron nyitotta meg „A Gulág történeti emlékezete 1945-től napjainkig” címmel. Elmondta, hogy a fogolytáborok a rendszerváltásig valamilyen formában, de léteztek. Az 1917-es kezdetek után az ENSZ határozata után lazítottak a fogolytáborok fegyelmén, de igazából Sztálin 1953-as halála után lett könnyebb a fogvatartottak helyzete. Máthé Áron a Gulág kutatás kiemelkedő embereként aposztrofálta Rózsás Jánost, aki jó kapcsolatot ápolt Szolzsenyicinnel (egy barakkban raboskodtak). Amikor Rózsás János hazatért a fogságból, azonnal nekilátott az emlékei megírásának, hogy fennmaradjanak az utókor számára. A mű elkészült már 1954-ben, de különböző akadályozó tényezők miatt, külföldön és csak 1986-ban adták ki az első részét, majd rá egy évre a második részt. Magyarországon 1989-ben adták ki a művet, ami alapjaitól mutatja be a Gulág felépítését, működését.

Az előadások sorát Bank Barbara folytatta, aki a Gulág szervezésének a történetéről beszélt. Elmondta, hogy 1917. november 7. után Lenin kezdte szervezni a fogolytáborokat, először a politikai ellenfelek számára. Később már származás alapján is vittek embereket a táborokba. 1921-re 122 tábor létesült. A táboroknak önellátóaknak kellett lenniük. 1923-29 között az úgynevezett kis táborok működtek 100-2000 fogvatartottal. A Gulág elnevezést a 30-as évek közepén adták a táboroknak. A táborok 1941 és 53 között működtek a legnagyobb kapacitással. Majd Sztálin halála után 1960-ig lassú leépülés kezdődött. Végezetül az előadó egy térképen bemutatta, hogy hol voltak a Gulág táborok a Szovjetunió területén.

A harmadik előadó Illésfalvy Péter volt, aki a magyar katonák helyzetéről mesélt a hadifogolytáborokban. Elmondta, hogy Magyarországnak a II. Világháborúba való belépése után és a hadműveletek megkezdése után azonnal megkezdődött a hadifoglyok táborokba szállítása. De az igazi katasztrófa az 1943. január 12-i doni áttörés után következett be. Március végére mintegy 38000 fő került szovjet hadifogolytáborokba. Közülük decemberre mindössze 1700-an éltek. 90 százalékos volt a halálozási arány. A legnagyobb tábor, ahova magyar katonákat vittek, Davidovka volt. A szovjet ellentámadás alatt folyamatos volt a munkatáborokba hurcolás. Ez Budapest ostromakor csúcsosodott ki, amikor 200.000 embert hurcoltak el. Az egyik legnagyobb tábor Lembergben működött. A diákkal bőven illusztrált előadásban hallhattunk a tábori étkezési szokásokról, a járványokról, a fűtés hiányáról. A magyar hadifoglyok elsősorban bányákban, vasútépítéseknél, fakitermeléseknél dolgoztak. Akiknek szerencséjük volt, azok konyhai vagy irodai munkát kaptak. 1945-55 között 420 ezer ember tért haza a Szovjetunióból. A legutóbbi kutatások szerint mintegy 600 ezer magyar katona és civil esett fogságba, közülük mintegy 200 ezer soha többé nem tért haza. A Szovjetunióban 965 olyan temető van, ahol magyar hadifoglyok nyugszanak, ezek közül 370-ben van emlékmű, melyeket a magyar állam állíttatott.

Az utolsó előadó Soós Viktor Attila volt, akinek az előadásából az egyházi személyek gulági fogságába nyerhettünk bepillantást. Az előadás elején összehasonlította a német (elsősorban Dachau) koncentrációs táborokban és a szovjet Gulág táborokban raboskodó egyházi foglyok helyzetét. Elmondta, hogy míg Dachauban a papoknak külön barakkjuk volt és szentmisét is bemutathattak a táborban, addig a Szovjetunióban egyben voltak a civil fogvatartottakkal és szigorúan megtiltották nekik a misézést. A fogvatartottak közül külön kiemelte Olofson Placid bencés szerzetes atyát, aki most január 15-én hunyt el. A szombathelyi és a veszprémi egyházmegye papjai közül kiemelte Harangozó Ferencet és Mészáros Tibort, akiket azért ítéltek huszonöt év kényszermunkára, mert azt feltételezték róluk, hogy a háború befejezése után a határon segítettek át menekülőket. Külön szólt az előadó Böröcz Sándor körmendi evangélikus lelkészről, akit 1948 augusztusában vittek munkatáborba, szintén azzal az ürüggyel, hogy embereket segített át a határon. Hazajövetelük után egyikük sem kapott papi, lelkészi állást, kétkezi munkából kellett megélniük.

További részletek:

IRATKOZZON FEL HÍRLEVELÜNKRE!

Weboldalunkon sütiket használunk

Az oldalon az oldal működéséhez feltétlenül szükséges és munkamenet támogató, az egyes felhasználói munkamenetek azonosítására szolgáló sütiket (cookies) használunk. Az oldalon alkalmazott funkcionális sütikről bővebb tájékoztatás a "Tájékoztatás a sütikről" gomb megnyomásával érhető el.