Középiskola Megosztás 2025. February 09. Az alább közölt anyag ITT letölthető Dr. Pogány Péter bencés szerzetes naplójából (1956. október 30.) (1956. október 30. kedd.) Amint 9-kor kilépek a házból, a QUIMPRESS osztrák hírszolgálat riportautóját látom a Royal (azelőtt Vörös Csillag) szálloda előtt. Mellesleg megjegyzem, a város és talán az egész ország egyetlen szögletében sem lehet ma már „vörös csillagot” látni, nemhogy címerekben, de még ottfelejtett „díszítő” elemként sem. (…) Egy hét után először jutok be a Baross utcába, a Mária Terézia térre. Lövések dörrenése most is hallatszik. Különösen a Köztársaság (Tisza Kálmán) tér irányából. Jólesik ránézni a józsefvárosi Szent József-templom épen maradt két tornyára. Az első világháború hősi emlékműve, a kézigránátot hajító bakaszobor alatt síró szemű embercsoport. Három holttestet agnoscálnak. Az egyik idősebb nénié. A templom irányából olasz autó jön. „Sajtó”, hirdeti messze a felírás. A Stampa hírügynökségé. Húszan is odasereglenek a fegyveres fiatalok. Hogy lehet megközelíteni a Kilián laktanyát? Ez itt a kérdés! Ott még ostromállapot van, ide 600 méter. „Írja meg, hogy a parancsnokát tegyék meg honvédelmi és belügyi miniszternek.” Ezt kérik a fiatalok (és az ország). A tolmács mindjárt fordítja. Míg beszélgetnek, mellettünk húz el egy amerikai lobogós autó is. Az emberek integetnek neki. (…) Én is indulok a Kilián felé. Ez most a pestiek Mekkája. A budaiaké a Széna tér. A József körút házai között sok a lyukacsos. Az út két széle ropog az ablaktörmelékektől (…) Az utcán lépten-nyomon csoportok tárgyalnak. Sztrájkol mindenki. Közlekedési eszközök hiányában sem lehet a távoli munkahelyekre menni. Az üzemi konyhák és fűtőberendezések sem működhetnének. Beszéltem rendtársaimmal, akik reverendára húzott fehér köpenyben teljesítettek szolgálatot a sebesültek körül a Baross utcai klinikán. Szentségeket osztottak ki, gyógyszert szállítottak a repülőtérről. Sokat autóztak, sokat motoroztak a veszélyeztetett helyeken. A gyerekekről regét mondanak. Volt fiú, akit láblövéssel hoztak be. Kiszökött a betegágyáról harcolni és másnap visszahozták tüdőlövéssel. (…) Mindenki mutogatja a Bangha (Krúdy) utca és a körút sarkán az oldalára borított rozsdás vashalmazt: ezt a tankot 16 éves fiú lőtte ki. (…) Megjelent a Népszabadság 2002, november 22-i számában. Hasznos információk Október 30-án a következő fontos események történtek: A rádió reggel bemondta, hogy a szovjet erők kivonása folytatódik Budapestről. Az MDP Budapesti Pártbizottság Köztársaság téri épületénél tűzharc tör ki a felkelők és a pártház őrsége között. A harcban számos felkelő veszti életét. A védők közül 23 áldozata van az ostromnak és a népítéletnek. 14.30-kor a rádióban Nagy Imre az egypártrendszer megszüntetését, a koalíciós kormány létrejöttét, Tildy Zoltán pedig a begyűjtési rendszer megszüntetését, és a szabad választások előkészítését jelenti be. A Nemzetközi Vöröskereszt repülőgépeken kezdi meg a segélyszállítmányok Budapestre küldését. A légihíd a repülőterek szovjet megszállásáig működik. A Temesvári Műszaki Egyetemen a mintegy 2500 egyetemista gyűlését a Securitate feloszlatja. Másnap folytatódnak a megmozdulások, ezért két nap alatt közel háromezer egyetemistát vesznek őrizetbe. Információkeresés Sorold fel a harcok utáni Budapest néhány jellemző képet és jelenetét! Honnan hallanak lövéseket október 30-án? Hogyan jelennek meg a fiatalok és gyermekek a naplóban? Hogyan tükröződik a naplóban a nemzetközi figyelem a magyar események iránt? Hogyan jelennek meg a mindennapi élet nehézségei a szövegben? Milyen tevékenységeket végeztek az egyházi személyek a napló szerint? Keresd meg a térképen a naplóban említett helyszíneket! Elemzés és értékelés Mi a véleménye a napló írójának a lezajlott eseményekről? Hogyan befolyásolhatta ez a leírtak hitelességét? Mit érzékeltet a szerző a vörös csillagok eltűnésével? Mi jellemzi a budapesti emberek viselkedését? Miért válhatott a Kilián laktanya „a pestiek Mekkájává” Milyen hatást gyakorolhatott a forradalmárokra a külföldi média jelenléte? Hasonlítsd össze a naplót más korabeli forrásokkal (pl. újságcikkek, jelentések, emlékiratok)! Milyen előnyei és hátrányai vannak a naplónak mint forrástípusnak?